Trafikpolitik

Det här är ett område vi nyligen börjat tänka och formulera oss kring. Välkommen att bidra med kunskap, erfarenheter och perspektiv. Trafiken är inte en av de viktigaste politiska frågorna för medborgarna just nu, men den har en dold påverkan på andra områden som sjukvård, ekonomi, utbildning, miljö och till och med försvar. Och våra vägar, gator och torg och våra bussar och olika tåg är viktiga för oss – de är delvis vårt vardagsrum och mötesplats.

Vi bygger vår trafikpolitik på våra prioriteringar: mänskligt välbefinnande, kunskap, fred och frid och samexistens.


I de flesta regioner är det regionalpolitiken som styr kollektivtrafiken och kommunen har ingen direkt beslutanderätt över trafiken men kommunen tar hand av kommunala vägar och gator så att trafiken fungerar bra.


Region Stockholm ansvarar till exempel för kollektivtrafiken i Stockholms län och den planerar, beställer och följer upp trafiken och underhåller och förnyar infrastrukturen. Stockholms stad ansvarar för alla kommunala vägar, gator och torg.


Mänskligt välmående
En viktig funktion för trafiken är att ta människor till jobbet och till skolan. Men trafiken är också viktig för att vi ska komma från olika platser och träffas, på ett café, eller på en utflykt i naturen. Att vi kan prata, kramas, skratta eller gråta tillsammans, dela våra erfarenheter och känslor.
Kommuner kan inom sin region följa hur medborgarna i kommunen är nöjda med trafiken.

Kunskap
Vi ska vara välinformerade och lära oss hur trafiken styrs.
Region Stockholm beställer och följer upp trafiken samt underhåller och förnyar infrastrukturen.
Upphandlade trafikentreprenörer svarar för detaljplanering, driften av trafiken och mötet med resenärerna. Vi kan uppmana att kvalitet på upphandlade trafikentreprenörer kontrolleras på rätt sätt. Det brukar vara det företaget som erbjuder det lägsta priset som får jobbet men det är viktigt att granska kvalitet av företagets tidigare projekt, har de gjort liknade jobb tidigare och även om det företaget är bra arbetsgivare till sina anställda och till underleverantörer.

För de som reser dagligen från en del av Stockholm till en annan är pendeltåg det viktigaste transportmedlet och det ska inte vara några störningar eller avstängningar. Varje år tar Region Stockholms trafkförvaltning fram fakta om SL och länet. Rapporten innehåller bland annat uppgifter om kundnöjdhet och hur många som väljer bilen framför att åka kollektivt. Andelen personer som är nöjda med pendeltågen är minst och varierar mest. Det bör utredas om entreprenörer som är ansvariga för pendeltågtrafiken har rätt kompetens och om kontrakten med de är skriven så att de ska ta ansvar.

Stockholms stad ansvarar för alla kommunala vägar, gator och torg. Trafiksystemet ska vara pålitligt, tryggt, säkert, hållbart och ska anpassas när staden växer. Represetantanter i kommunen ska få information om behoven och möjligheterna och på det sättet hjälpa med att lösa problem med störningar och avstängningar.

Fred och frid
Vi vill se till att medborgarna känner sig trygga på våra gator och i vår trafik.
Politisk reklam är tillåten i kollektivtrafiken och politiska budskap bedöms utifrån tryck- och yttrandefrihetslagstiftningen. Regionen och kommunen ska bevaka om vissa medborgare känner sig politiskt diskriminerade i trafiken eller på gatorna.

Samexistens
Trafiken används av alla människor, föräldrar med sina bebisar, våra äldsta medborgarna, de som går på träning, de som går till läkare och allt däremellan.
Vi vill säkerställa att alla kan använda trafik och gator på bästa sätt och leta efter möjligheter att stödja detta. Bra kollektivtrafik ökar rörlighet i samhället på ett jämställt sätt.

Miljöpåverkan
Vi har alla ett klimatansvar och att resa med kollektivtrafiken är miljövänligt. Varje gång vi reser med kollektivtrafiken tar vi ett klimatansvar – fast vi kanske inte tänker på det.
Regionen och kommunen ska se till att det finns goda möjligheter till kollektivtrafik, cykeltrafik och även gång. Enligt en undersökning görs 37 procent av alla resor i Stockholm till fots.
Regioners och kommuners satsningar på kollektivtrafiken bidrar till mer hållbara städer med minskad klimatpåverkan.

Hur kan vi påverka fler att välja kollektivtrafken?
För de som reser med bussen är grundläggande aspekten att göra en busslinje relevant. Att den går från där man är, dit man ska och när man vill resa. Pendeltåg ska vara mer pålitligt för sina resenare, utan störningar och avstängningar.

Den faktiska restiden är den viktigaste faktorn när människor ska välja färdmedel. Restid mäts normalt sett som restidskvot (restid med buss dividerat med restid bil). En restidskvot under 1,3 anses som mycket bra och människor väljer bussen. Restidskvoter över 2 bedöms som mycket dåligt där människor bara väljer bussen om de inte har tillgång till bil. På systemnivå kan man visa att en restid som minskar med 10 procent ökar resandet med cirka 4 procent.

Region och kommun ska aktivt marknadsföra kollektivtrafiken. Det är säkrare att åka kollektivt. Risken att förolyckas under en bilresa är till exempel dubbelt så stor i jämförelse med motsvarande bussresa. Folkhälsan påverkas positivt: en kollektivtrafikresenär går i snitt dubbelt så mycket som en bilist, och cyklar tre gånger så mycket. Kollektivtrafiken är mycket billig jämfört med bilresor, sett till totalkostnaden. Priset på resan är en viktig faktor men månadskort har liknade priser i Stockholm, 1 000 kronor i London £94,90 (1 300 kronor ) och i Paris 88,80 € (1 000 kronor ). I Tyskland kostar det 58 euro (660 kronor ) per månad och är giltig i hela Tyskland på all lokal kollektivtrafik.

Kostnaden för parkeringen är en direkt synlig kostnad och kan göra att människor väljer kollektivtrafiken framför bilen.